top of page

"הייתי מעדיפה למות": למה לה-טויה ג'קסון שיקרה?

שמה של לה-טויה ג'קסון עולה שוב ושוב לכותרות בתקשורת כ"אחות הסוררת" של מייקל ג'קסון שבתקופה מסויימת יצאה במתקפה נגד משפחתה ואף נראתה כמי שתומכת בהאשמות החמורות נגד אחיה. ב-8 בדצמבר 1993 לה-טויה ג'קסון הגיעה לישראל וערכה מסיבת עיתונאים שככל הנראה תמשיך לרדוף אותה כל חייה: "מייקל הוא אח שלי ואני אוהבת אותו מאוד. אבל אני לא יכולה להיות ולא אהיה משתפ"ית שקטה לפשעים שלו נגד ילדים תמימים... אני אוהבת את אחי אבל זה לא בסדר. אני לא רוצה לראות את הילדים האלה נפגעים," הצהירה.


על אף שחזרה בה מדבריה, התבטאויותיה של לה-טויה ג'קסון ממשיכות להדהד גם היום, ויש מי שניסו להחיות מחדש את דבריה על מנת לתקוף את חפותו של מייקל ג'קסון, בסמוך ליציאת הסרט "לעזוב את נוורלנד" במרץ 2019. בעקבות אותן טענות, לה-טויה החליטה להגיב בטוויטר: "חופש זה דבר שחשוב לי במיוחד, פשוט כי הייתה תקופה שחשבתי שאני לא אחיה. לא יכולתי להיות עצמי ולא לבטא את עצמי. אני הייתי מוכה, נשלטתי ונאמר לי בדיוק מה לומר לתקשורת ואיך, אחרת..." וצירפה תמונה שלה עם סימני חבלה על פניה.

פרטי הטענות של לה-טויה בין השנים 1993-1996


כאשר ההאשמות נגד מייקל ג'קסון פורסמו לראשונה, לה-טויה הביעה תמיכה באחיה הלכה למעשה. ב-2 בספטמבר, 1993, שלושה חודשים לפני מסיבת העיתונאים בתל אביב, לה-טויה התראיינה לראשונה בתוכנית הטלוויזיה "Today Show" לגבי ההאשמות נגד אחיה והפצירה: "אני תומכת במייקל במאת האחוזים... כשחושבים על זה הוא הורשע עוד לפני שהיה לו משפט". כעבור מספר דקות היא אמרה שהיא לא יודעת אם ההאשמות נכונות או לא, שהיא אינה שופטת והיא לא יכולה לתת קביעה כזו או אחרת.


מספר שבועות לאחר מכן היא התראיינה בתוכנית של מורי פוביץ' וכעסה כי אח שלה "מורשע על ידי הציבור למרות שהוא לא מואשם בכלום". היא הפצירה שאין שום דבר מוזר בקשר של מייקל עם ילדים ושהיא תאמין להאשמות האלה רק אם הן יגיעו ממייקל עצמו.


כאמור, כעבור זמן קצר לה-טויה שינתה את גרסתה ועברה לתקוף את אחיה. מהם אותם "פשעים" שהיא מציינת וכיצד היא "שיתפה פעולה"? לה-טויה מעולם לא אמרה. בראיונות שהגיעו לאחר מכן היא סתרה את עצמה שוב והודתה שמעולם לא הייתה עדה לשום התעללות או התנהגות בלתי הולמת מצד אחיה.


כל הצהרותיה בתקשורת באותה תקופה הסתכמו ברמיזות וספקולציות מצדה – שלא מגובות בעובדות ואף הופרכו. לה-טויה טענה שאמא שלה, קתרין ג'קסון, הראתה לה צ'קים שמייקל נתן להורים של ילדים עם "סכומים גדולים של כסף". היא בנוסף טענה שאמה כינתה את מייקל "הומו ארור". קתרין ג'קסון הכחישה את הטענות האלה. בעלה ומנהלה האישי של לה-טויה בזמנו, ג'ק גורדון, הוסיף וטען בעיתונות שמייקל איים לרצוח את לה-טויה וניסה לחטוף אותה פעמיים, “כדי להשתיק אותה”.


בראיון אחר למורי פוביץ', לה-טויה טענה שהיא מעולם לא ראתה את מייקל במיטה עם אף ילד, אבל היא מאמינה שאח שלה אשם. היא אמרה שהיא ראתה צ'ק על סך מיליון דולר שנכתב עבור אבא של ילד. היא בנוסף אמרה שהיא לא מאמינה שאח שלה באמת מכור לסמים ושזה סיפור בדוי (כיום ידוע כי מייקל אכן סבל מהתמכרות באותה תקופה והוא אף עבר תהליך גמילה באירופה).


הסיפור של לה-טויה על הצ'קים שכביכול ראתה מופיע בצהובונים גם בהווה, כהוכחה לכך שיש משפחות שקיבלו דמי שתיקה. אך האמת היא, שגם אם היא ראתה צ'קים שאח שלה כתב למשפחות מסוימות, להגיד שהם שימשו כ"דמי שתיקה" זו הסקת מסקנות שרירותית למדי. יש הרבה סיבות שיכולות להסביר בהיגיון למה בן אדם מסיום רושם צ'ק לבן אדם אחר. כאשר שאלו את-לה-טויה ישירות אם היא יודעת אם מדובר בדמי שתיקה, היא הודתה שהיא לא יודעת להגיד.


מה קרה ללה-טויה?


בתחילת שנת 1988 לה-טויה עזבה את בית משפחת ג'קסון והתחתנה עם מנהלה האישי, ג'ק גורדון. גורדון הוא איש עסקים מבוגר (בין השניים פער של 26 שנים) שהורשע בעבירות שוחד. בשנת 1994 הסוכנות הפדרלית (FBI) צותתו לשיחות של גורדון וגילו שהוא מקושר לחברי מאפיה (ג'יימס "ג'ימי הקטן" אידה, ממשפחת הפשע ג'נובס). באותן שיחות גורדון תכנן מעקב אחרי לה-טויה בטיול לרוסיה ובמשך שנתיים שילם להם כדי שישמרו עליה מתקיפות של אויביו מהמאפיה.

לה-טויה וג'ק גורדון

לה-טויה חשפה שנים לאחר מכן שגורדון היה אלים כלפיה והכריח אותה לעשות הרבה דברים בניגוד לרצונה, כמו למשל לנתק את הקשר עם משפחתה, להצטלם בעירום למגזין פלייבוי וכדומה. בספר האוטוביוגרפי של לה-טויה "Starting Over" שיצאה לאור בשנת 2012, היא מספרת שגורדון היה מכה אותה באופן קבוע, סרסר בה ואיים שירצח אותה ואת שני אחיה הצעירים והמפורסמים, מייקל וג'נט ג'קסון. גורדון ניתק אותה מהמשפחה ומהעולם, ואף אסר עליה לקרוא או לראות טלוויזיה, היא היתה תחת שליטתו המוחלטת של גורדון האלים.



גורדון תיעב את מייקל וחגג כאשר הגיחו ההאשמות של 1993. לדבריה של לה-טויה, גורדון הכריח אותה למסור את ההצהרה הידועה לשמצה בישראל ואמר לה שהיא חייבת להיות משכנעת ככל יכולתה, אחרת הוא יפגע בה. גורדון גם איים שהוא או חבריו מהמאפיה ירצחו את מייקל, אם לה-טויה לא תמלא אחר הוראותיו: "לאחר מכן גיליתי שגורדון ניסה לסחוט כסף ונכסים מאנשיו של מייקל, הוא אמר להם שאם הם לא יענו לדרישותיו, הוא יגרום לי למסור את אותה הצהרה," היא כתבה בספרה.


לאחר מכן, גורדון הכריח אותה להשתתף במספר תוכניות טלוויזיה ולדבר נגד אחיה. באחד הראיונות לה-טויה נתפסה על חם עם אוזנייה שדרכה הורה לה בדיוק מה להגיד.


לבסוף לה-טויה הצליחה להשתחרר מידיו של בעלה המתעלל בשנת 1996 היא ברחה מהדירה שלו אחרי שהצליחה ליצור קשר עם אחיה רנדי שהגיע לעזרתה. מאז, היא תומכת באדיקות במייקל אחיה ומגנה עליו בראיונות. בשנת 2005 היא ליוותה אותו לבית המשפט באופן קבוע.


לה-טויה, מייקל וג'נט ג'קסון בבית המשפט 2004

לה-טויה כתבה בספרה שהיא מרגישה אשמה וחרטה עמוקה על מה שהיא עשתה למייקל: "מסיבת העיתונאים שלי הדהדה בכל העולם. זה היה בשיא התהילה של מייקל. הוא היה כוכב-על בממדים הגדולים ביותר, אבל הוא גם לא הובן נכון על ידי הרבה אנשים בעולם, אחרי שנים של סיפורים כוזבים שגרמו לו להיראות הזוי ולא יציב. החדשות על ההאשמות נגדו כבר הטריפו את התקשורת. סיפורים שליליים בתקשורת זה בדיוק מה שהאנשים שפעלו נגד מייקל רצו. גורדון קינא במייקל כי חשבתי שמייקל היה הכי קרוב שיש לאלוהים, והוא שנא את זה שסגדתי למייקל – למרות שזאת לא הייתה סגידה, זאת הייתה אהבה – הוא שמח שהשם של מייקל הוחרב, גם אנשים אחרים היו שמחים. כל מי שהיה מעורב בסיטואציה הזאת קיבל מה שהוא רוצה, חוץ ממייקל וממני. הסלידה שהמעריצים של מייקל הרגישו כלפיי אחרי מסיבת העיתונאים מעולם לא תשתווה לסלידה שלי מעצמי. לו יכולתי לחזור בזמן, הייתי בוחרת למות בידו של גורדון, מאשר לתת לו את מה שהוא רצה".


ספטמבר 2009 - לה-טויה בדרכה לטקס האשכבה של מייקל

האם באמת יש קשר בין טענותיה של לה-טויה לטענות בסרט "לעזוב את נוורלנד"?


לה-טויה אומרת בראיון הנ"ל שהיא ראתה את הצ'קים בשנת 1984. בראיון להרלדו ריברה ב-21 בפברואר 1994, היא טענה שהצ'ק נכתב לילד שאבא שלו איש שעוסק ב"איסוף זבל". על סמך טענות אלה, גורמים בתקשורת הצהובה (ביניהם דיאן דימונד, שהיתה מקושרת למשפחת צ'נדלר ולטום סנדון, התובע המחוזי במשפט נגד ג'קסון) הגיעו למסקנה שהילד המדובר הוא ג'יימס סייפצ'אק – מכיוון שלאביו, ג'יימס האב, הייתה חברה של איסוף אשפה, ולפיכך הטענות של סייפצ'אק כיום מוכיחות שלה-טויה דברה אמת ב-1993 (או שטענותיה של לה-טויה תומכות בטענותיו של סייפצ'אק).


במציאות, לעומת זאת, הטענות שלהם סותרות זו את זו. משפחת סייפצ'אק לא הכירה את מייקל לפני 1987, ואילו לה-טויה טוענת שהיא ראתה את הצ'קים בשנת 1984. ידוע כי לה-טויה עזבה את בית משפחת ג'קסון במאי 1988 ואולצה לנתק הקשר מהוריה ואחיה לחלוטין על ידי ג'ק ג'ורדון. לא קיימת אפשרות שהיא ראתה את הצ'קים אחרי שעזבה את הבית. בנוסף, סייפצ'אק עצמו טוען שההטרדה שכביכול עבר הייתה מיוני 1988, אז גם אין אפשרות שקיבל "דמי שתיקה" לפני כן.


למעשה, הטענות הנוכחיות של סייפצ'אק לא מזכירות שום "דמי שתיקה". להפך, גם היום משפחת סייפצ'אק לא טוענת שקיבלו דמי שתיקה ממייקל ג'קסון. ג'יימס טוען שהוא אמר להוריו על ההטרדה לכאורה רק שהיה כבר מבוגר, אז ברור שהוריו לא יכלו לקבל "דמי שתיקה" בשנות השמונים.


שמו של ג'יימס סייפצ'אק היה ידוע בתקשורת באותה תקופה. עיתונים ומגזינים הזכירו את שמו לעיתים קרובות בכתבות על מייקל ג'קסון, כך שאם מישהו היה רוצה להמציא סיפור על "דמי שתיקה" בשנת 1993, זאת לא הייתה בעיה להשתמש בפרטים של סייפצ'אק, שנראה בסביבתו של הזמר.


הדבר הכי קרוב לטענותיה של לה-טויה בכל הנוגע למשפחת סייפצ'אק הוא ההלוואה שהם קיבלו ממייקל כדי לקנות בית בשנת 1992. סטפאני סייפצ'אק בעצמה אומרת שזאת היתה הלוואה: "רצינו לקנות בית נוסף ומייקל נתן לנו הלוואה עם ריבית מאוד נמוכה. בעלי ואני כבר מסרנו תצהיר. היינו בצד של מייקל. הבן שלי גם בצד של מייקל. ואחרי שהכל נאמר מייקל ויתר לנו על החוב. מייקל אמר 'אני לא רוצה שתשלמו לי יותר', אמר, 'זאת מתנה'. אז הוא קנה לנו בית. זה היה רק צירוף מקרים, הוא לא קנה אותנו בכסף, אבל התזמון שם. פשוט נשמע רע, כן".


במסמכים שנחשפו מאז הקרנת הסרט, ההלוואה ניתנה למשפחת סייפצ'אק ב-11 במאי, 1992, עבור סכום של 305,000 דולר (לא מיליון דולר כפי שטענה לה-טויה בראיונות). זאת הייתה הלוואה לכל דבר ועניין והמשפחה הייתה אמורה להחזיר למייקל את הכסף. בסרט "Leaving Neverland" ("לעזוב את נוורלנד") סטפאני סייפצ'אק מצהירה בעצמה שההלוואה לא הייתה דמי שתיקה ("זה היה צירוף מקרים, הוא לא קנה אותנו בכסף"), אבל היא עדיין מאוד ניסתה לגרום לזה להיראות כמשהו לא כשר.


טענותיה של סטפאני סייפצ'אק שג'קסון פשוט "ויתר להם על החוב" וקנה להם בית במתנה אחרי שהעידו לטובתו שקריות גם הן. סייפצ'אק רומזת שמייקל ג'קסון פשוט ויתר להם על החוב מיד אחרי שהעידו לטובתו כסוג של פרס. זה לא הגיוני, כי גם אם ג'קסון היה מנסה לשחד אותם, הוא היה אומר להם מראש שהוא יוותר להם על החוב אם יעידו לטובתו – מה שלא קרה, גם על פי גרסתם של הסייפצ'אקים.


המסמכים של ההלוואה מוכיחים אין שום קשר להאשמות בשנת 1993 ולתצהירים שמסרו באותה שנה: את ההלוואה הם קיבלו בשנת 1992 (שנה לפני ההאשמות נגד ג'קסון) ועורכי הדין של ג'קסון ויתרו למשפחה על החוב רק ביוני 1997 (אחרי שנכשלו להחזיר את החוב שלהם שוב ושוב) – יותר משלוש שנים אחרי שמסרו את העדות שלהם לטובתו בשנים 1993-1994.


אף פרט מהטענות של משפחת סייפצ'אק לא תואם לסיפורה של לה-טויה מלפני 27 שנים. סכום ההלוואה היה 305,000 דולר, לא מיליון דולר, והיא ניתנה למשפחה זמן רב אחרי שלה-טויה יכלה לראות או לדעת על צ'קים כאלה.

500 צפיות0 תגובות
bottom of page