התזמון והנסיבות הבעייתיות סביב ההאשמות של רובסון וסייפצ'אק מדליקים נורות אדומות אצל כל אדם שהחליט לחקור את העניין לעומק. הסרט "Leaving Neverland" צולם בשיאן של תביעות כספיות של השניים נגד העיזבון של מייקל ג'קסון: השניים שואפים לקבל מאות מיליוני דולרים מהעיזבון כבר למעלה משש שנים. כאשר ההאשמות מסוג זה סובבות סביב רווח פוטנציאלי של סכום כספי עצום, מצבם הכלכלי והתעסוקתי של התובעים ושל בני משפחותיהם הוא מרכיב חשוב שלא ניתן להתעלם ממנו – במיוחד במצבים של נואשות או רמזים לחמדנות ותאוות בצע.
משפחת סייפצ'אק
בדומה לווייד רובסון, ג'יימס סייפצ'אק גדל בעסקי השעשועים. הוריו דחפו אותו להשתתף בפרסומות ובתחרויות לאורך כל ילדותו - כך הוא גם פגש את מייקל ג'קסון על סט הצילומים של הפרסומת של פפסי בשנת 1987. סייפצ'אק שאף להמשיך בקריירה בעולם הבידור כשחקן או יוצר סרטים ואף ניסה את מזלו כמוזיקאי. בסופו של דבר סייפצ'אק לא הצליח בקריירה אמנותית ונאלץ להתפשר על עבודה במשרד שיווק ועיצוב אתרים שבו עובדת אישתו. בתביעה שלו נגד העיזבון של מייקל ג'קסון, סייפצ'אק טוען שנגרמה לו עוגמת נפש רבה מכך שג'קסון אמר לו בילדותו שהוא צפוי לגדולות – לשווא (בתביעה של רובסון היתה טענה זהה).
בחודש מאי של שנת 2014, ג'יימס סייפצ'אק מצטרף לווייד רובסון ומגיש שתי תביעות כספיות נגד העיזבון של מייקל ג'קסון. הוא שכר את שירותם של עורכי הדין של רובסון, שבנו כתב תביעה דומה בטענות כמעט זהות נגד החברות של ג'קסון. כחלק מכתב התביעה סייפצ'אק נדרש להסביר את הסיבות לכך שהוא תובע את העיזבון זמן רב כל כך לאחר מותו של ג'קסון (על פי החוק, לא ניתן לתבוע אדם מת, אך ישנו חלון הזדמנויות להגיש תביעת נושה תחת נסיבות מיוחדות). סייפצ'אק הסביר בתביעה שלא ידע שהוטרד והבין זאת רק באמצע חודש מאי 2013.
לאחרונה נחשף שבאפריל 2013, הוגשה תביעת ענק נגד אביו של סייפצ'אק (ג'יימס סייפצ'אק האב), בתואנה לתרמית גדולה של החברה שלו נגד הלקוחות שלו. חלק מהנתבעים היו גם ג'יימס סייפצ'אק הבן ואימו סטפאני סייפצ'אק, שהשתתפה בסרט "לעזוב את נוורלנד". עם הזמן, התביעה נגד הסייפצ'אקים גדלה למימדים של לא פחות מ-24 מיליון דולר.
מספר ימים לאחר שנודע למשפחה על התביעה נגד האב, ג'יימס סייפצ'אק הבן צפה בראיון של ווייד רובסון על התביעה שלו נגד ג'קסון. יומיים לאחר מכן סייפצ'אק התייצב בקליניקה ונפגש עם פסיכיאטרית, שם לטענתו הוא סיפר לראשונה שהוא עבר התעללות מינית על ידי מייקל ג'קסון.
ניתן ללמוד על המצב הכלכלי הלא יציב של משפחת סייפצאק גם מעצם העובדה שפנו בעבר לעזרה כספית מג'קסון על מנת לרכוש בית. במהלך הסרט וגם בתביעה, ג'יימס וסטפאני סייפצ'אק אף הגדילו וניסו להשתמש בהלוואה שקיבלו מג'קסון כראיה נגדו - הלוואה שהם מעולם לא טרחו להחזיר במלואה. לעורכי הדין של ג'קסון הם הסבירו שהם מתקשים לעמוד בתשלומים ושוב ושוב ביקשו הארכות, עד שלבסוף עוה"ד ויתרו להם על יתרת החוב בשנת 1997 ושיחררו להם את הנכסים.
משפחת רובסון
בתחילת שנות ה-2000 ווייד רובסון היה רקדן וכוריאוגרף שעבד עם מפורסמים כמו להקת אנסינק והזמרת בריטני ספירס (איתה ניהל רומן שהביא לפרידה המתקושרת שלה מג'סטין טימברלייק). גם הוא התחיל את הקריירה שלו בגיל צעיר, שהיתה גורם ההכנסה העיקרי של משפחתו. אמא של ווייד, ג'וי רובסון, היתה המנהלת האישית שלו ושל אחותו, וסגרה עבודות בשביל ילדיה בתחרויות ובשיעורי ריקוד. ווייד נהנה מהקשר שלו עם ג'קסון, ספירס, טימברלייק ועוד. בשנת 2004 היתה לו תכנית ב-MTV שנקראה "הפרוייקט של ווייד רובסון" ולאחר מכן השתתף גם בהפקה של התכנית So You Think You Can Dance, בהן דאג לכלול מחוות רבות לחברו מייקל ג'קסון.
אך בשנת 2008, ווייד ואישתו אמנדה החליטו להתמקד ביצירת סרטים, מה שהוביל לכך שווייד סירב לעבוד בתחום הכוריאוגרפיה והריקוד. אמנדה פתחה עסק שזירת זרי פרחים לאירועים אך העסק נסגר לאחר מספר חודשים בלבד. מתוך ראיון של ווייד ל- Dance Informa בשנת 2009: "אנחנו עובדים על סרטים עכשיו. הדבר העיקר שאנחנו מתמקדים בו זה סרטים [...] רוב הזמן אני אומר לא לעבודות, זה כנראה יפגע בי". אכן, קריירת הסרטים הגדולה של ווייד ואמנדה לא המריאה. הזוג לא הצליח לסיים אף פרוייקט שהתחיל, ווייד התחיל לסבול מהתקפי פאניקה, בעוד הם מגדלים תינוק חדש בלי הכנסה נראית לעין.
הקריירה של ווייד הלכה ודעכה. הוא נאלץ לוותר על עבודת בימוי בסרט Step-Up ויותר ויותר עבודות ניתנו ליריביו בתחום. זה הגיע למצב שבין השנים 2009-2012 רובסון ניסה ליצור קשר עם העיזבון של מייקל ג'קסון וחברות הפקה שונות והתחנן לעבוד בפרוייקטים ומופעי מחווה הקשורים לזמר. בשנת 2011 הוא מכר חפצים שקיבל מג'קסון במכירות פומביות ובאתר eBay בלמעלה ממאה אלף דולר (בצילומי הסרט "Leaving Neverland" רובסון שורף למעשה חפצים מזוייפים לעיני המצלמה). בשנת 2012, ניסה למכור ספר שכתב על כך שמייקל ג'קסון הטריד אותו מינית. הוצאות הספרים הביעו חוסר עניין בספר שלו ואף סיפרו שהוא דרש סכומים מוגזמים של כסף בתמורה. נישואיו של ווייד היו בסכנה ולפי עדותו של ווייד, השניים עמדו להתגרש.
בעדות שנתנה בשנת 2016, ג'וי רובסון העידה שבנה נמצא בקשיים כלכליים:
ווייד נאלץ להעמיד את הבית שלו למכירה בשנת 2013 (חודשיים לפני שהגיש את התביעה נגד העיזבון) כדי לצמצם הוצאות ולעבור לבית קטן יותר בעיר הולדתה של אשתו אמנדה בהוואי, לאחר שנים של סירובים לעבודות וכשלונות פיננסים שונים.
בשנים 2014 ו-2015 פתחו עסקים חדשים (אחד מהם יצא מכלל פעולה השנה), ביניהם חברה להפקת פרסומות לעסקים מקומיים בעיר. בתביעה רובסון המשיך לטעון שאינו יכול לעסוק במוזיקה ובריקוד כיוון שהחוויה מקושרת מבחינתו לטראומה שלכאורה עבר. בשנת 2016, רובסון חזר לעסוק בהפקות קטנות של קליפים ולהעביר סדנאות ריקוד.
משפחת רובסון, שתמכה בתביעה והשתתפה ב"לעזוב את נוורלנד", כולה נמצאת בחובות שיחד מגיעות למיליוני דולרים. ג'וי, אם המשפחה, מתעקשת להציג את עצמה כאשת עסקים מצליחה ולהחזיק בתפקידי ניהול והשקעות באמנים, יחד עם שני ילדיה - ווייד ושנטל רובסון. מיזמי המשפחה (Wajero / Robson Project ואחרים) כשלו שוב ושוב בעשור האחרון. ג'וי שקועה בחובות של כרטיסי אשראי והלוואות משכנתא ממושכות. מתחילת שנות ה-2000, היא נאלצה להכנס ולצאת מדירות ולתמרן בין הלוואות שונות. החלום שלה לבנות אימפריה עיסקית בעולם הבידור הולך ומתרחק. בסוף שנת 2019, נפתח נגדה תיק הוצאה לפועל כיוון ששוב ושוב לא שילמה את חשבונות האשראי שלה. בשנת 2003 ווייד וג'וי לוו משכנתא בסכום של 440,000 דולר למשך 30 שנה (עם ריבית של 5%) כדי לקנות ביחד בית. שנה לאחר מכן, ג'וי לקחה משכנתא נוספת של 145,000 דולר על אותו הנכס. ווייד המשיך הלאה ועבר לבית חדש, והסיר את עצמו מההלוואה. בשנת 2007 ג'וי לקחה הלוואה נוספת של 595,000 דולר כדי לכסות חובות קודמים - ועברה לגור בדירה אחרת שנתיים לאחר מכן.
גם אחיו של רובסון שרויים בחובות. מול אחותו שנטל רובסון ובעלה ל. פיליפ קסוס יש צו עיקול של IRS משנת 2019, לאחר שלא שילמו את החשבונות השנתיים שלהם במשך ארבע השנים האחרונות - חוב בסך 13,800 דולר. נגד פיליפ היה צו עיקול נוסף בשנת 2012, על סך של 37,000 דולר. שנטל ופיליפ, כמו ווייד ואמנדה, בחרו לקחת את הקריירה שלהם לכיוון הסרטים, אך גם הם לא מצליחים בתחום - הסרט היחיד שפיליפ כתב שהגיע להפקה, הצליח לכסות רק 4% מהוצאות ההפקה. הזוג ניסה ליצור גם סדרת רשת בעזרת מימון המונים (Kickstarter) שנכשלה גם היא (גויסו 2,621 דולר מתוך ה-30 אלף שהזוג ביקשו). אח של ווייד, שיין רובסון, לקח הלוואת משכנתא של 656 אלף דולר (עד שנת 2047).
אם רובסון וסייפצ'אק יצליחו לתבוע את העיזבון של מייקל ג'קסון, הם מתכוונים לדרוש מאות מיליוני דולרים. סכומים אלה יכסו את החובות שלהם ושל כל בני המשפחה שלהם, ובנוסף ישדרגו את רמת חייהם.
במאי הסרט, דן ריד, הצהיר שוב ושוב שהוא אינו מעוניין במה שיש לאנשים מהמעגל של מייקל ג'קסון (בני משפחתו וחבריו) להגיד. דן ריד אמר זו בתגובה לביקורת נגד חוסר האיזון בסרט, שבאה הן ממשפחת ג'קסון והן מאחרים שהיו חברים של ג'קסון בילדותם. לדבריו, דעותיהם אינן רלוונטיות לחוויה של ווייד רובסון וג'יימס סייפצ'אק, כיוון שהם לא היו שם. אולם, זה לא מנע מריד להקדיש חלקים גדולים מהסרט לאנשים אחרים שלא "היו שם", בני המשפחה ונשותיהם של המאשימים, זאת כדי לתמוך בדבריהם של השניים.
לאחיו של רובסון, שיין, ולנשותיהם של ווייד וג'יימס, אין קשר ישיר לההאשמות של השניים נגד ג'קסון. על כן, הדעות שלהם אינן הכרחיות או רלוונטיות לסרט "לעזוב את נוורלנד" יותר משל כל אדם אחר שהכיר את מייקל ג'קסון והמשפחות באותה תקופה - אותם אנשים שדן ריד התעקש להתעלם מקיומם בסרט.
כאמור, Leaving Neverland מתעלם לחלוטין מהתביעות הכספיות וההליכים המשפטיים של ווייד רובסון וג'יימס סייפצ'אק נגד העיזבון של מייקל ג'קסון - תביעות שמוערכות במאות מיליוני דולרים. הסרט בנוסף לא מזכיר את מצבם הכלכלי ואת הקריירות הכושלות של המאשימים - או של כלל בני משפחתם שהגיעו לתמוך בהם.
Comments