top of page

"כך סחטו את מייקל ג'קסון" (שבועון מעריב לנוער, 1994)

"כך סחטו את מייקל ג'קסון" (מאת דני סידס) פורסמה לראשונה בשבועון "מעריב לנוער" בנובמבר 1994. הכתבה מבוססת על התחקיר המעמיק של העיתונאית מרי פישר במגזין GQ "האם הפלילו את מייקל ג'קסון?", שתורגם לעברית במלואו באתר.

לפניכם מסמך נדיר המתאר את הדרך בה סחט אוון צ'נדלר את מייקל ג'קסון. אוון צ'נדלר הוא אביו של הילד שטען כי מייקל ג'קסון התעלל בו מינית. מתברר שהוא איים על מייקל, נתן לבנו סם מיוחד והשתמש בעוד טריקים מלוכלכים. "התכנית שלי מוכנה" הודיע האב. "שכרתי עורך דין שיעשה מהם קציצות ואני אקבל הכל – את הכסף, את הבן, ואנקום בכולם". כל מי שטען שראה את מייקל ג'קסון ערום עם ילדים, הודה אחר כך שהכל שקר. אז למה שילם מייקל 20 מיליון דולר תמורת השתיקה?


מייקל ג'קסון חייב הרבה לאו.ג'יי סימפסון. מאז שכוכב הפוטבול חזר לכותרות בדרך לא כל כך ספורטיבית, שכחנו שדקה קודם לכן התעללנו בהנאה במלך הפופ. מייקל לא חלם שיבוא יום בו יתפלל לרגע שיתעלמו מקיומו.

מה הוא לא היה נותן כדי ששנת 93' תימחק מחייו. באוגוסט אותה שנה קיבלו חייו (הסוערים גם ככה) את התפנית הסוערת מכולן.

למרות שגם יצורי החלל החיצון טחנו כבר את כל הפרטים, נאלץ כאן, למען הסדר הכתיבתי, לחזור ולתאר אותם בקצרה. מייקל ג'קסון הואשם בביצוע מעשה מגונה בילד בן 13, שהיה בן בית אצלו, והוגשה נגדו תביעה אזרחית- בסכום לא ברור של מיליוני דולרים. מייקל שילם ושתק, למעט נאום בודד ששודר בשידור ישיר בכל תחנת טלוויזיה אפשרית, בו ניסה הזמר נואשות להתגונן ולהכחיש.

עד כאן העובדות בקצרה יחסית. אם שמתם לב, חוץ מהנאום ההוא לא שמענו את הצד של מייקל. לפחות לא עד עכשיו.

גליון חודש אוקטובר של המגזין האמריקני "ג'י.קיו" יצא בכתבת ענק, המוקדשת כולה לבחינת הסיפור באור שונה.

הכותבת מארי א.פישר מסבירה כבר בפתיח שאין לה שום אפשרות להוכיח את חפותו או הרשעתו של ג'קסון, אבל על ידי מבט קצת יותר מעמיק על מספר דמויות הקשורות בפרשה, תנסה להוכיח שאת העובדות הידועות אפשר להסביר גם בדרך אחרת, שתשפוך אור חדש על הסיפור העצוב.

הכתבה המסקרנת עוסקת בבצע כסף, אמביציה מסוכנת, טעויות, רשלנות מצד המשטרה והתביעה, ועיתונות רעבה לסקופים.

צרותיו של ג'קסון החלו במאי 92', כשאוטו מסחרי ששכר להופעה 'נתקע' בתוך פקק והנהג דיווח על כך בבהילות לבעל חברת ההשכרה, איש בשם דייב שוורץ. דייב שלח מחלצים והתקשר לאשתו ג'ון. הוא ביקש ממנה להגיע במהירות למשרד עם בתם בת השש ובנה מנישואים קודמים, ילד בן 12 שהיה מעריץ נלהב של מייקל.

ה'וואן' חולצה והובלה אחר כבוד אל מגרש החניה של שוורץ, שם חיכתה לו המשפחה הנרגשת.

האם הציגה בפני מייקל את הנער הצעיר, וסיפרה לו על ציור שהילד שלח לזמר לאחר התאונה המפורסמת, בה נשרף שערו של מייקל במהלך צילומי פרסומת ל'פפסי'. הכוכב שוכנע לרשום את מספר הטלפון של הילד וידידות נקשרה בין השניים.



לטענת מגיניו, מייקל אוהב ילדים כמו שהוא אוהב חיות.מייקל הוא ילד בנשמתו, שילדותו הנורמלית נגזלה ממנו כבר בגיל חמש על ידי אב נוקשה, שכל מה שעניין אותו זה עסקי המוסיקה של המשפחה. ילדותו של מייקל עברה עליו בהופעות מול מיליוני אנשים זרים, כשבבית חינכו אותו שכך צריך לחיות ילד בן חמש, נצר למשפחת ג'קסון: נסיעות סביב העולם, מלונות, ראיונות, חדרי חזרות והופעות.


האבא מתחיל להציק

ידידותו של מייקל עם הילד נעשתה עמוקה יותר ויותר. מתנות, טיולים בעולם, אירוח בחוות 'נוורלנד', כשכל המבוגרים בחייו של הילד תומכים בקשר בחום: אביו החורג, אימו ואפילו אביו הביולוגי, אוון צ'נדלר, רופא שיניים מתוסכל בן 50, שחלם כל חייו להיות תסריטאי בהוליווד.

צ'נדלר עבר עם אשתו, ג'ון לקליפורניה כדי להיות קרוב לצלחת, אבל נכשל בנסיונותיו למכור תסריטים ולהצליח בעיר הסרטים. ההיסטוריה שלו כרופא שיניים רצופה בתביעות משפטיות, תלונות ושלילת רשיון.


בשנת 80' החלו נישואיו להתערער ובשנת 85' התגרש הזוג, כשבית המשפט נותן לאם אחריות בלעדית על הילד ומחייב את האב בתשלום מזונות בסך 500 דולר בחודש.

בשנת 93' התברר, שחובו של איוון לגרושתו תפח ל-63 אלף דולר. למרות כל הצרות, הצליח צ'נדלר איכשהו להפוך לרופא שיניים מצליח בבוורלי הילס ובשנת 92' קיבל את ההזדמנות הראשונה שלו בהוליווד, כשנבחר לכתוב עם מל ברוקס את התסריט לקומדיה "רובין הוד – גברים בטייטס".

הוא הקים משפחה חדשה ונולדו לו שני ילדים.

לפני שנכנס מייקל ג'קסון לחייו של בנו מנישואיו הראשונים, לא הראה אוון צ'נדלר שום התעניינות בנער, אך כשהבין את גודל המעמד, החל להציק. צ'נדלר דרש יחס אישי מכוכב הפופ ואף הציע לו לממן בניית אגף חדש בביתו של צ'נדלר, כדי שיהיה לזמר היכן להשתכן כשהוא בא לבקר אותו עם הילד.

אחר כך החליט שמייקל יכול פשוט לבנות לו בית חדש. מייקל והנער ניסו לבלות כמה שיכלו עם אוון, אבל זה לא הירפה ודרש תשומת לב מירבית. כשראה שלא יקבל אותה, החל לאיים שיפגע במערכת היחסים.

דייב שוורץ, בעל חברת ההשכרה והאב החורג של הנער, שמר על קשרי ידידות טובים עם אוון צ'נדלר, אך הרגיש שמשהו פה לא בסדר.

ערב אחד הקליט שיחת טלפון ארוכה שניהל עם אוון ובה מאיים רופא השיניים המתוסכל להגיש תביעה משפטית, שבה יטען כי מייקל הרס את משפחתו, השפיע לרעה על הילד וביצע בו מעשים מגונים. בכך יהרוס את הקריירה של מייקל ויוציא מיידי גרושתו את האפוטרופסות על בנם.

ה'תכנית שלי מוכנה', אמר לשוורץ. "שכרתי עורך דין שיעשה מהם קציצות ואני אקבל הכל: את הכסף, את הבן ואנקום בכולם". בהמשך השיחה שאל אותו שוורץ האם הוא חושב שכל זה יהיה טוב לילד. "זה לא מעניין אותי", השיב צ'נדלר, כל העסק יהיה גדול מכולנו. כולם יהרסו אם לא אקבל את מה שארצה".

צ'נדלר קינא והקנאה העבירה אותו על דעתו. על פי הכתבה, בשיחה הזו הבין במוחו המתוסכל שיוכל להרוויח ממערכת היחסים בין מייקל לבנו, הרבה יותר ממה שחשב. עורך הדין שאליו התקשר הוא בארי רוטמן, הנחשב לאחד האכזרים והמושחתים בתחום. גם הוא היה זקוק לכסף בתקופה ההיא וראה במזימה של צ'נדלר הזדמנות מצויינת לפתור את בעיותיו.

ביוני 93' תיכננה ג'ון צ'נדלר-שוורץ להענות להזמנה של מייקל ולהצטרף עם בנה לסיבוב ההופעות של "מסוכן".

הדבר נודע לאוון והוא סיפר לגרושתו על חשדותיו, כביכול, שמייקל מבצע [בבנו מעשים מגונים].

[אנשיו של מייקל] שמעו את קלטת השיחה של שוורץ עם צ'נדלר והבינו מיד שמדובר בסחיטה.

פליקנו נסע לביתו של מייקל, שם בילה הנער ושאל אותו ישירות: "האם ראית אותו פעם ערום" הילד השיב בלא! מוחלט ואמר, ששום דבר רע לא קרה עם מייקל.

כמה שבועות אחר כך, כשמייקל סרב בתוקף להיפגש עם האב, הצליח עורך דינו של צ'נדלר להוציא את הנער מידי אמו ולהעבירו אל האב לשבוע ניסיון, עם הבטחה שהנער יוחזר לאם לאחר מכן. מיותר לציין שצ'נדלר לא תכנן להחזיר את הבן לאמו כפי שהבטיח, וכך, כשהנער בחסותו, המשיך במזימה.

בחודש אוגוסט הוא נפגש עם מייקל ופליקנו והבהיר להם שהוא מתכוון ללכת עד הסוף. הנער עצמו היה בהלם מוחלט, כי רק באותו רגע הבין מה תיכנן אביו כל הזמן.


לאחר הפגישה קיבל עורך דינו של ג'קסון שיחת טלפון, שבה הבהיר צ'נדלר את תביעתו: 20 מיליון דולר.

פליקנו בא עם הצעה משלו לצ'נדלר: תסריט פרי עטו תמורת 350 אלף דולר. צ'נדלר דחה את ההצעה על הסף.

עורך דינו הגיש הצעה אחרת: חוזה לשלושה תסריטים. הפעם, הצד של ג'קסון דחה את ההצעה.


נתן לילד סם בשם סודיום אמיטל

כאן הסיפור על ס הנקרא סודיום אמיטל – סם שנוי במחלוקת, שנחשב בטעות לסם אמת. צ'נדלר, על פי עדויות, השתמש בו יום אחד במרפאתו על בנו.

יום למחרת העיד הילד לראשונה נגד מייקל והאשים אותו בהתעללות מינית. החשד המאוד סביר הוא, שצ'נדלר השתמש בסם כדי שבנו יעיד עדות שקר. צ'נדלר נשבע, שהשימוש בסם נועד רק כדי לעקור שן לבנו, אך נסיון העבר מוכיח שהסם גורם לאלה שלוקחים אותו, להיכנס למצב הדומה להיפנוזה ולהאמין בדברים שלא קרו.

מומחים ששמעו על המקרה טענו, שאין בכלל ויכוח שעדותו של הנער נגד מייקל מוטלת בספק מאוד גדול, ואפילו מבוטלת, אם הנער קיבל את הסם זמן קצר לפני כן.


ב-18 באוגוסט 93', שלושה ימים לאחר שצ'נדלר דחה את הצעתו של פליקנו לקבל 350 אלף דולר כחוזה לתסריט, הודיעה ג'ון צ'נדלר-שוורץ לבעלה, שהיא מתכוונת ללכת לבית המשפט במטרה להשיב אליה את בנה.


בתגובה, הלכו צ'נדלר ועורך דינו רוטמן לפסיכיאטר מאתיס אברמס, שישב עם הנער במשך שלוש שעות והוציא ממנו הצהרה, שמייקל ביצע בו מעשים מגונים. חובתו של פסיכיאטר, לפי החוק, היא לדווח מיד לשלטונות על כל מקרה של התעללות מינית בילדים, וכך עשה.


ההדלפה מהשלטונות לתקשורת נעשתה במהירות, וחמישה ימים לאחר שאברמס הגיש את חוות דעתו על המקרה, שידרה תחנת טלוויזיה בלוס אנג'לס את הידיעה וכדור השלג החל להתגלגל.

תוך יממה הופיעה הידיעה המרעישה ב-73 מהדורות חדשות בלוס אנג'לס בלבד. כעבור יום נוסף דיווחו כלי התקשורת בכל העולם על המקרה. החגיגה התקשורתית היתה כפולה, כיוון שג'קסון הקפיד כל השנים לברוח מרכילויות ומתקשורת ועכשיו הוא נאלף להיחשף, ובגדול.


נשאלה השאלה, האם יכול להיות שהפיטר פן הנצחי הוא בעצם סוטה חסר תקנה?

לא היה גבול לאושרם של כלי התקשורת, ותאוותם לפיסות מידע בכל דרך אפשרית הוכחה לאחר מכן, כשכל הפרשה נרגעה במקצת, והתבררה כ'פאשלה' עיתונאית אדירה.



פתאום כולם נגד מייקל

אם זכור לכם, צצו כל מיני עדים שראו את מייקל עם הילדים בפוזות לא כל כך חוקיות. האחד מצא תמונה של ילד ערום, השני ראה את מייקל עושה ג'קוזי עם ילד אחר, אחת העוזרות נבהלה מאוד כשראתה את מייקל מביט בעיניים חושניות על בנה הקטן, עוזרת אחרת מחזיקה ביומן סודי של מייקל; ובכלל, צצו כל מיני ילדים שטענו כי מייקל ביצע בהם מעשים מגונים. השמועה על הסכום ששילם מייקל להורי הנער קסמה להם, כנראה.

הכתבה במגזין "ג'י.קיו" לא מתיימרת, כאמור, להוכיח את חפותו של מייקל, אלא מסבירה שלאחר בחינת החומר המשפטי והעדויות הרבות שהופיעו בכלי התקשורת מותר להטיל ספק גדול מאוד בהוכחות שמשטרת לוס אנג'לס הציגה.

העדים הראשונים שהופיעו בכלי התקשורת היו סטלה ופיליפ לה-מרקי, העובדים הפיליפינים הראשיים בחווה של מייקל. תמורת 100 אלף הדולרים שהציעו להם כלי התקשורת, סיפרו השניים שראו את ידיו של מייקל קרוב מאוד למכנסיו של הילד. כשהמחיר עלה לחצי מליון דולר, היד כבר היתה בתוך המכנסיים ממש.

משטרת לוס אנג'לס החליטה, ובצדק, שהרבה תועלת לא תצא מהם בבית המשפט.

אחר כך באו חמשת שומרי הראש של מייקל, שפוטרו מעבודתם ב'נוורלנד' מסיבות אחרות, הרבה לפני שהפרשה התפוצצה.

כלי התקשורת שילמו להם 100 אלף דולר ובתמורה סיפרו שניים מהם שראו את מייקל עם ילדים שונים, בפוזות מביכות בבריכה, במיטה ובאמבטיה. כשעלו על דוכן העדים, תחת שבועה, הודו שבעצם לא ראו במו עיניהם אף פעם את מייקל עושה משהו רע לנערים, הם רק שמעו בכלי התקשורת את שאמרו עדים אחרים שהעידו תחת שבועה, ומזה הסיקו שקרו דברים מוזרים בחווה.

אחר כך הגיעה העוזרת בלנקה פרנסיה. היא קיבלה 20 אלף דולר ובתמורה סיפרה שראתה את מייקל עושה אמבטיות ומשתכשך בג'קוזי ערום עם נערים צעירים. בחקירה של עורך דינו של ג'קסון, הודתה בלנקה שבעצם לא ראתה מעולם את מייקל ערום באמבטיה, לא לבד ולא עם נערים אחרים. בג'קוזי כולם לבשו תמיד בגדי ים.

חוקרי משטרת לוס אנג'לס המשיכו, מצידם, בנסיונות למצוא ראיות לקראת משפט אפשרי. הם לקחו כל מה שאפשר לקחת מביתו של מייקל ולחצו על הורים שילדיהם בילו אצל מייקל. החוקים ניסו לשכנע את ההורים שיש להם אימות לכך שילדיהם עברו טראומה מינית. למרות שהילדים חזרו והדגישו ששום דבר רע לא קרה.

ג'ון צ'נדלר-שוורץ, סירבה להאמין לסיפורים של בעלה לשעבר, אבל בשלב מסויים הצטרפה לתביעה נגד מייקל. לפי הכתבה, הסיבה לשינוי בהלך רוחה היה הפחד שאם מייקל יפסיד במשפט, היא לא תזכה לקבל אפוטרופוסות על בנה והוא יעבור לידי האב.


בית המשפט יכול להאשים אותה שתמכה ביחסים בין מייקל והנער.

פחד שהסיפור יגמור לו את הקריירה

לקראת סוף השנה החלו להגיע שמועות שלא יהיה משפט ושכל העסק יגמר בהסדר כספי ענק.

מדוע נכנעו עורכי הדין של ג'קסון? מדוע לא להביא את כל הסיפור לבית המשפט ואם הראיות כל כך כושלות ומוטלות בספק, לצאת מנצחים?

הסיבה היא מייקל. עורכי הדין ויועצים אחרים הבינו, שהחשיפה של הכוכב בבית-המשפט עם התקשורת החוגגת, תגמור לו את הקריירה סופית, אולי גם חלק ניכר מכספו ותכרסם חזק באופיו הפגוע.

בינואר השנה, הסכים מייקל לשלם סכום בלתי ידוע לילד ולהוריו. השמועות מדברות על 20 מיליון דולר, כשכל אחד מההורים קיבל שני מיליון דולר והשאר הלך לקרן מיוחדת לטובת עתידו של הנער. צחוק הגורל הוא, שאוון צ'נדלר עדיין מחזיק באפוטרופוסות על בנו, כך שיש לו גישה חופשית לכל סכום שיגיע לנער.

היום פרשת מייקל ג'קסון נרגעה קצת. אוון צ'נדלר עזב את מרפאת השיניים שלו ואת ביתו בבוורלי הילס, בעיקר עקב הטרדות רבות של תומכי ג'קסון. הילד משתדל להסתתר ומייקל שילם והתחתן.


עדיין מוגשות כל מיני תביעות משפטיות נגדו על ידי אנשים שעוד לא התעייפו, אבל פחות או יותר זהו זה.

עכשיו התקשורת מוכנה, רחוצה ורעננה למשפטו של או.ג'יי סימפסון. לא כל כך אכפת אם הוא חף מפשע או אשם נורא. העיקר שיהיה אקשן טוב.



215 צפיות0 תגובות
bottom of page